Pages

Sabtu, 9 Oktober 2010

apa itu PING?

Salam sejahtera,
Apa itu ping?
Ping bertujuan untuk mengetahui sama ada sesuatu destinasi (destination) itu wujud atau tidak. Ping dihasilkan daripada sumber utama (source). Jika destinasi itu wujud ia akan bertindak balas dengan memberitahu statusnya. Contoh sukan yang menggunakan konsep ini adalah ping pong.
Contohnya apabila kita menggunakan command prompt untuk ping sesuatu laman web. Jika hasil ping adalah reply, bermakna laman web tersebut masih lagi aktif.
Di bawah adalah contoh laman web yang saya ping. Apabila lakukan proses ping, website tersebut memberi tindak balas yang positif. Jadi, laman web tersebut aktif.

Sebenarnya, ping ini mendapat ilham daripada perbualan dan hubungan kita setiap hari. Misalnya, apabila kita ke rumah rakan kita akan memberi salam (proses ping daripada sumber). Jadi hasilnya ada dua:
1. Salam kita dijawab. Proses ping dua hala berlaku dan berjaya kerana ada tindak balas yang positif.
2. Salam kita tidak dijawab. Adakah rakan kita tiada di rumah? Keluarkah atau sudah pergi tak kembali?  Tiada tindakbalas. Jadi kita tahu rakan kita tiada di rumah.
Sebagai pengguna internet dan networking tegar, aplikasi ping seperti command prompt adalah salah satu benda wajib. Tujuan utama untuk menyemak status destination sama ada aktif atau sebaliknya.
Apa kita boleh buat dengan ping?
1. Jika internet bermasalah (down), cuba ping laman web kegemaran anda menggunakan command prompt. Jika ada reply bermaksud talian internet anda masih lagi mempunyai sambungan. Mungkin bermasalah kepada DNS dan browser anda.
2. Bertegur sapa seharian. Gunakan konsep ping untuk berbual, bertanya khabar dan berbincang.
3. Ping blog atau website anda guna Pingler.com. Satu website yang dapat memberitahu search engine maklumat terkini/update blog.

Tiada ulasan:

LIHAT!!

Related Posts with Thumbnails