Pages

Sabtu, 18 September 2010

SakitnyEw!!!!!! dada!!!

Ya allah sakitnye dada ku...apakah dugaan yg kau berikan kpeda ku td...adakah benar2 kau mahu menarik nyawaku?? apakah ku mati dalam keadaan begini?? aku tidak sanggup ya allah..aku terlalu bnyak dosa denganmu...aku bnyak dosa dengan orang yg ku sayangi dulu..ya allah andai kata hidup ku tidak lama aku berharap agar ada seorang insan yg mengetahui tentg pemergian ku...ya allah kau redakanlah penyakit asma ku ini...dada ku ibarat digantung dengan besi yg tajam...ya allah sebelum ku pergi aku juga ingin deberi peluang untuk melangsaikan hutang2 ku...tapi aku tahu akan ada seorang insan tidak akan maafkan dunia akhirat...tape la.. ya allah aku bermohon kepadamu ampunilah dosa2 orang yg pernah membuat slah terhadapku..dan aku memaafkan orang yg pernah menganiaya aku..dan aku bermohon kepadamu agar insan yg pernah ku sakiti memaafkan aku sebelum aku mghembuskan nafas yg terakhir..


HADIS : MEMAAFKAN KESALAHAN ORANG LAIN

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. [39:53]

Jika Allah SWT yang Maha Berkuasa sendiri sedia mengampunkan dosa setiap hamba-Nya yang telah berdosa yang menyedari kesilapan mereka,tanpa mengira kecil atau besar kesilapan mereka,kenapakah pula kita hamba biasa yang hina ini tidak boleh membuka hati memaafkan kesilapan orang lain?

Ya,memanglah payah untuk kita memaafkan kesilapan orang lain.Ada sesetengah dari kita ini hatinya kecil.Tapi,janganlah sampai berbulan-bulan hingga ada yang bertahun-tahun berdendam.

Sesungguhnya memaafkan itu lebih baik dari berdendam.

Anas Radiyallahuan mengkhabarkan, bahawa pernah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda, "Bahawa Allah berfirman maksudnya;

"Hai Bani Adam, selama engkau berdoa dan berharap terhadap-Ku, Aku ampunkan bagimu apa yang telah terjadi daripada kamu dan tidak Aku hiraukan betapa banyaknya."

"Hai Bani Adam, andaikan dosamu memuncak ke langit, kemudian engkau meminta ampun kepada-Ku, Aku ampunkan bagimu dan tidak Aku hiraukan betapa banyaknya."

"Hai Bani Adam, seandainya engkau datang kepada-Ku dengan membawa dosa sepenuh bumi asalkan engkau tidak menyekutukan Aku dengan sesuatu pun nescaya aku isi semua itu dengan pengampunan."

Biarlah orang lain pernah membuat salah dengan aku..aku memaafkan kesalahan yg dibuat kepadaku..sebesar mana kesalahnya aku akan memaafkan dia...tidak kesah la jika tidak ada sesiapa mahu memaafkan ku..aku berharap dan berdoa kepada allah akan membuka pintu hati orang yg tidak puas hati kepadaku...dan semoga allah memberi ku hidayah dan petunjuk ke jalan yang benar sebelum aku menghabskan sisa2 hidupku aku didunia ini..

p/s : mak & ayah kita minta maaf sebab xpernah bgtao tentang penyakit kita...kita xnk mak risau tntg kita...ckuplah kita dah selalu myusahkan mak dan ayah..kali ni kita xnk mak dan ayah susah hati...kita akan luahkan apa yg terpndam dalam hati dekat blog nie...andai kata suatu hari nnti kita dah pergi kita harap mak dan ayah jagalah adik2 dengan baik...jgnlah bg diorang sakit...kita nk tngok diorang berjya...kita minta maaf kepada seandainya kita tidak dapat tunaikan hasrat mak dan ayah untuk tengok kita berjaya...kita harap maka dan ayah tabah dan sabar sekiranya kita xdew suatu hari nanti..kita gembira dapat mak dan ayah yg baik...THANX MAK!!! THANX AYAH!!!..

wasiat : kita aada kumpul sikit duit perbelanjaan kebumikan jenazah kita bile tiba masanya... ( xnk susahkan ayah dan emak :-(...)...serta ada sikit untuk adik2, mak dan ayah....

ASSALAMUALAIKUM...

Tiada ulasan:

LIHAT!!

Related Posts with Thumbnails